2017. augusztus 16., szerda

Négyszáz nap szabadság


Csupa meglepetés ez a könyv!

Igazi nyári, utazós olvasmányra vágytam és amint megláttam Sienna Cole Négyszáz nap szabadság című regényének beharangozóját, tudtam, hogy ez tökéletes választás lesz. Azonban egy teljesen más sztorira számítottam! :D

Köszönöm szépen a könyvet az Álomgyár Kiadónak!

A történetről
Ahogyan a fülszöveg sugallja, a könyvnek három főszereplője van: Dena, Jason és Patrick. Ők hárman egy helyen, egy reklámügynökségnél dolgoznak más-más beosztásban. Az életük teljesen váratlan fordulatot vesz egy laza közös kiruccanás során, amikor is eltöltenek hármasban egy éjszakát. Ez teljesen átformálja addigi gondolkodásmódjukat és kezd szűkös lenni számukra az az élettér, amiben addig éltek: nagyváros, irodai munka, sok-sok kávéval és éjszakázással eltöltött munkanap. A mindennapok mókuskereke kezdi felőrölni őket, ezért közös elhatározásra jutnak: maguk mögött hagyva mindent irány a nagyvilág, utazni fognak együtt, hogy végre szabadok lehessenek.



A rövid leírás sejteti azt, ami tényleges megtörténik a könyvben, bár én így is meglepődtem rajta: szerelmi háromszög, utazással egybekötve. Erre a két dologra épül fel a regény. Eleinte kétkedve fogadtam az első fejezetek történéseit, de aztán belelendültem és beindult a cselekmény. Az utazásos témával könnyű volt azonosulnom, hiszen imádom az ilyen történeteket. Új helyek, új emberek megismerése, és ebben nem volt hiány. Muszáj volt feljegyeznem magamnak olvasás közben azokat a városokat, ahol a trió járt, olyan sokfelé utazgattak. :) A teljesség igénye nélkül: Franciaország, Spanyolország, Portugália, Olaszország, Ausztria. Legalább lélekben láthattam ezeket a csodás helyeket. Megcsodálhattam a Földközi-tengert, a kis és rejtett ékszervároskákat, valamint a szokásos nevezetességeket. Sokszor kicsit felsorolásszerű volt a látnivalók bemutatása, néhol jobban kifejtettem volna helyszíneket, például Párizst.

"Vannak olyan pillanatok, amikor egy szívdobbanásnyi időre megszűnik a tér és idő, amikor beleszédülsz, beleveszel, és egy kicsit belehalsz a jelen tökéletességébe, és egyszerűen tudod, hogy ez a pillanat örökre beléd égett."


A másik fő alappillére a könyvnek a szerelmi háromszög. Olvastam már ebben a témában, de ilyen formán még nem, ahol egyszerre van jelen mindhárom kedves. Elképzelésem se volt az elején, hogy ez hogyan lesz kivitelezhető és hogyan képzeljem el őket együtt. Az írónő nem feltétlen a fizikai részére helyezte a hangsúlyt, sokkal inkább úgy éreztem, hogy a kialakuló érzelmeknek, magasságoknak és mélységeknek ad teret. És ezt cseppet sem bántam. A központi szerepet Dena kapta, aki a gócpontja a könyv kapcsolati hálójának, hozzá kötődik a két férfi, Patrick és Jason. A lány szemszögéből ismerhetjük meg az eseményeket, aminek kifejezetten örültem. Nem teljesen tudtam a gondolkodásmódjával azonosulni, néha csapongónak, telhetetlennek tartottam, de ettől függetlenül tetszett, hogy ő a mesélő.

"A korlátlanság felelősséggel jár. Ha nem tudsz elszámolni önmagaddal, az azt jelzi, hogy rossz irányba haladsz."

A két férfi teljesen különbözik egymástól, mentalitásuk és személyiségük két külön világ. Patrick, aki vezető volt a cégnél apjai nyomdokain járva, mindig elegáns, illemtudó, érzelmeket nehezen lehet rajta látni. Teszi a dolgát, látszólag egy tipikus jófiú. Dena fekete lovagként emlegette, és valahogy el is tudom így képzelni. Megismerve őt kiderül, hogy komoly problémákkal küzd évek óta, amin az elfojtás nem segít, sőt. Vele szemben Jason, aki a ranglétrán alacsonyabban helyezkedett el, egy jófej, laza pasi, mindig humorral üt el komoly kérdéseket és ezzel palástol számos dolgot az életében. Neki is megvan a maga keresztje, bár közel nem olyan súlyos sebek, mint a másik férfi esetében.  Nála inkább a vadságot és a merészséget mondanám olyan tulajdonságnak, ami Denát felé vonzza, hiszen a lány is olyan kalandvágyó, mint Jason. A két férfi külsőleg is más típusok természetesen: Patricket magas, vékony, sötét hajú, szigorú tekintetű férfiként képzelem el, Jason pedig inkább mackós típus, széles vállak, bár ő is magas.

Dena kettejük között áll és az út során egyre jobban kötődik mindkét férfihoz, ahogy megismeri őket. Találó mondás, hogy lakva ismerszik meg az ember. Ez szerintem igaz a közös, hosszabb utazásokra is. Dena egy évet tölt együtt a srácokkal és tényleg megismerik egymást ennyi idő alatt. Vannak jobb periódusok, de vannak bizony olyan napok, amikor nehéz elviselni a másik jelenlétét. Hiába van az ember egy csodás helyen, például egy tengerparton. Patrick és Jason küzd a saját démonjaival, múltjával, Dena pedig a két fiú között őrlődik. Mindegyikőjüket megszereti, mindegyiket másért, azonban hosszú távon kivitelezhetetlen mindkét fiút szeretni. Valaki sérülni fog, mint mindig.

A három főszereplő
A könyv látszólagos könnyedsége ellenére egy komoly témát is feszeget: a függőséget. Az utazás és szerelem mellett helyet kapott benne az alkoholizmus és a drogok. Az írónő nem erre hegyezte ki a történetet, de mégis jelentősen befolyásolja az eseményeket e két tényező. A szabadság érzése, a bulik, a kalandvágy velejárói ebben a történetben.

Összességében egy igazán olvasmányos regényt kaptam, ez volt az első olvasmányom az írónőtől. Szerettem az utazós részeket, de szenvedélyben és érzelmekben sem volt hiány. Nagyon sok leírással van teli a könyv, ami kellett ahhoz, hogy egy ekkora, négyszáz napos kalandot igazán át tudjon élni az olvasó is, nemcsak a szereplők. El tudnék képzelni egy folytatást, mert a vége meglehetősen rejtélyesre sikerült. Van egy elképzelésem, hogy mi történhetett volna azon az utolsó öt-hat oldalon, amit hiányoltam a végéről.

Köszönöm az élményt!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése