2017. augusztus 11., péntek

Minden, minden (könyv+ film)



Közösen olvasni valakivel a könyvet mindig nagyobb élvezet, hiszen közben meg tudjuk tárgyalni az eseményeket és van kivel megosztani az olvasottakat. Nicola Yoon Minden, minden című bestsellerét együtt olvashattam Viki (Könyvmánia blog) és Anett barátnőmmel és remélem, hamarosan újra fogunk hármasban olvasni egy jó könyvet.

A történetről röviden
Madeline egy fiatal, 17 éves, okos lány, aki egy ritka betegségben szenved, melynek neve SCID. Az immunrendszere annyira gyenge, hogy a legkisebb külső hatástól összeomolhat, ezért még soha életében nem lépett ki a házukból, ami számára a biztonságot jelent. Rengeteget olvas, mangántanuló, építészetet tanul, blogot ír. Édesanyjával ketten vannak, mert sajnos édesapja és bátyja autóbalesetben meghaltak sok évvel ezelőtt. Édesanyján és ápolóján, Carlán kívül más eddig nem járt a házukban, melybe kizárólag egy légkamrás fertőtlenítő helyiségen keresztül lehet bemenni. Egy napon azonban új család költözik a szomszédba, megismerkedik Ollyval, aki által Maddy számára elkezd igazán érdekesség válni a külvilág…


Nehezen találok szavakat erre a történetre. Első olvasmányom az írónőtől (és valószínűleg nem az utolsó). Csodásan megalkotta Maddy és Olly történetét, kerek egész lett, nincsen benne semmivel kapcsolatban hiányérzetem. Nagyon tetszett, hogy mindent Maddy szemszögéből ismerhettünk meg, ő maga meséli el betegsége részleteit. A könyv stílusa fiatalos, igazi ifjúsági regénynek tartom. Ebben a kategóriában szerintem magasan a Csillagainkban a hiba viszi a prímet, de a Minden, minden is hasonló szinten mozog, abszolút hiteles és szerethető történet. Az írónő remekül eltalálta az egyensúlyt a dráma és a szórakoztatás között. Nem vitte túlzásba a drámát, éppen annyi van benne, amennyi kell. Hitelesnek tartom a történetet, érthető az orvosi része, a magyarázatok, pedig előtte soha nem hallottam erről a betegségről.

A karakterek közül talán Carláét bontottam volna ki még jobban, de azért őt is megismerhetjük valamennyire és érezhető, hogy fontos számára Maddy, segíteni szeretne neki. Az édesanya esetében végig kettősséget éreztem: egyrészt óvta, féltette a lányát túlságosan is, másrészt egyértelműen jót akart neki, bármit megtett volna a boldogságáért. A kötet felétől kezdtem érezni, hogy valami az ő karakterével történni fog. Maddy helyében engem már megfojtott volna ez a szoros kötelék közöttük, bár az is igaz, hogy ő tölti a legtöbb időt a lánnyal és ebből kifolyólag elkerülhetetlen ez az összetartás.



Maddy – Erős lánynak tartom, aki kihasználja minden idejét és igyekszik ebből a nehéz helyzetből a lehető legjobbat kihozni. Egyre jobban érdekli a „kinti” világ, és Olly feltűnésével még inkább erősödik benne az a vágy, hogy világot láthasson. Nagy álma egyszer az  óceánban fürdeni. (Ezzel engem megvett magának, nekem is nagy vágyam.)

Olly – igazán lakhatna a szomszédunkban egy olyan dögös, jófej és laza srác, mint ő. Nem játssza meg magát, eredeti figura. Nem az a tipikus menő csávó. Apja agresszivitásával és alkoholizmusával terrorban tartja őt,a húgát és édesanyjukat, a srácot azonban mégsem keményítette meg a mindennapok küzdelme, kedves és szerény maradt.

Olvasva az internetes hosszabb-rövidebb értékeléseket akár a könyvről, akár az elkészült filmről, sokszor nem értek egyet. Ez a könyv különleges, érdekes, és mindenekelőtt a fiatalabb korosztályt célozza meg egyértelműen. Ezért sem értem a kötözködéseket. Nem ok nélkül lett népszerű és tartották érdemesnek arra, hogy adaptáció szülessen belőle. Számomra a könyv üzenete az, hogy a döntés szabadsága az életünkben az egyik legfontosabb és nem szabad hagynunk, hogy más döntsön helyettünk sorsfordító dolgokról. Haragudtam az édesanyára, mint Maddy, nem értettem, hogyan jutott idáig. De többet nem mondok, nem akarok spoilerezni. A lényeg az, hogy egy olvasmányos, vicces, és szép könyv, amit nem szabad figyelmen kívül hagyni.

A filmről
Mivel abszolút friss az élmény (hétfőn fejeztem be a könyvet és csütörtökön láttam a filmet), így erről is írnék pár szót. Szerintem csodás lett a könyvadaptáció. Ami nálam mérvadó, az mindig az, hogy hozza-e a film az adott könyv hangulatát. És a Minden, minden esetében így volt. Ugyanolyan fiatalos stílusa volt a filmnek, mint amilyen a könyv volt.  A színészeket teljesen eltalálták, a fő- és mellékszereplőket egyaránt. Szerettem a helyszíneket, a gyönyörű óceánt ❤, de legjobban Olly & Maddy pillanatait (Ollyba én is belezúgtam picit). Annyira édesek voltak és viccesek és a végén, az az antikváriumos jelenet lett a kedvencem. Egyáltalán nem zavartak az apró módosítások a történetben, a lényeg így is átjött. Szerintem a könyvhöz méltó filmet kaptunk. Ha valaki csak a filmet látja, úgy maradhatnak benne kérdések, amikre a könyv választ adott, de ettől függetlenül így is, úgy is érdemes megnézni a filmet.


Érkezik az írónő következő regénye, melynek címe A Nap is csillag. Remélem ugyanolyan remek olvasmány lesz, mint a fenti könyv. Íme a borító:
Képek forrása: favim.com, Google

10 megjegyzés:

  1. Nagyon jó értékelés lett, Twin, bár én a filmmel nem voltam megelégedve. Hozta a könyv hangulatát, az igaz, mégis nekem a szinkronhangok, amik borzalmasak voltak, és elrontották a hatást. Ráadásul a könyvben leírt cseteléseket olyan furcsa módon oldották meg, és nem jött be nekem személy szerint. De amúgy tényleg aranyos kis film volt, mindenképp megnézem eredeti nyelven is, hátha ettől nem veszik el a varázsa. Ollyba (vagyis Nick Robinsonba) én is totálisan beleestem, valami hihetetlen a pasi. *-*
    És drága Virágomnak hála hamarosan már én is olvashatom az írónő Magyarországon megjelent másik művét is. ❤
    Puszi:
    Barby

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Örülök, hogy tetszik a bejegyzésem róla. ❤
      Igen, pár napra rá, hogy megnéztem a filmet, kezdtek előjönni a fejemben az apró bakik, mint pl a chatelés, amit megoldhattak volna másként. Kicsit már leült a dolog bennem, de ettől függetlenül jó élmény a film. Eredeti hanggal tuti más, lehet majd valamikor én is megnézem úgy.
      Kíváncsi vagyok a most megjelent könyvre, remélem legalább ilyen jó lesz, mint ez. :)
      Köszönöm a hozzászólásodat,
      puszillak :*

      Törlés
  2. Eldőlt végre! Meg kell néznem a filmet! *.*
    Pont ma olvastam a könyvet és nem igazán tudtam eldönteni, hogy nézzem e meg vagy sem. De rásegítettél a döntésre. Teszek egy próbát vele. Köszi! :) ;)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nagyon örülök, hogy rásegítettem kicsit. :)
      Vannak hibái a filmnek, de összességében szerintem egy könyvhű, remek adaptáció készült a könyvből.
      Jó filmezést kívánok előre is! :)

      Törlés
    2. Köszönöm! Már alig várom! Főként Ollyra vagyok kíváncsi. Remélem jól fogja hozni a karaktert Nick Robinson! Több filmjét is láttam már, szerintem nagyon édes. :) :D

      Törlés
    3. Nick tökéletes választás volt Olly szerepére, pedig ezelőtt nem ismertem őt.
      Maddyt is eltalálták, nála engem egy dolog zavart: a fürdőruhája, mert szerintem túl merész választás volt a szerény karakterhez képest, de majd úgyis látod. Minden mással elégedett voltam.

      Törlés
    4. Remélem nem felejtek majd beszámolni róla, hogy is tetszett. Holnap belevetem magam. ;)

      Törlés
    5. Film kipipálva.
      Hmmm. Kellemes kikapcsolódás volt. Igen, szerintem se sokban tér el a könyvtől, vagyis nem annyira zavaróan.
      A fürdőruha merész, de ha belegondolok, akkor a csajos megérdemelte, hogy egy kicsit kilépjen a komfort zónájából és ehhez igazán passzolt.
      Nick Robinson szerintem irtó édes volt benne.
      A film vége sokkal jobb volt mint a könyvé. Ezért is megérte látnom. :)

      Törlés