2018. november 10., szombat

Borbás Edina: Kék macska (előolvasás)


Kíváncsian vettem kezembe Borbás Edina Kék macska című regényének előolvasási példányát. Mivel mostanában eléggé belevetettem magam a történelmi romantikusok világába, bátran vállaltam az előolvasást. A Kék macska egy fiatal lány története, aki Budapestre érkezik és megpróbál boldogulni a nagyvárosban és egy számára teljesen idegen világban találja magát. 

Köszönöm az előolvasási lehetőséget a kiadónak :)

A fülszöveg
Pezsgő ​lokálélet és szenvedélyes szerelem a századforduló romantikus Budapestjén. 
1901 tavaszán a Nyugati pályaudvar füstös peronjára érkezik egy ártatlan, vidéki lány, Eliza, akit magával ragad a nagyvárosi élet forgataga. Egy véletlen találkozás gróf Madarassy Andrással örökre megváltoztatja a hajadon addigi életét, míg végül az elveszett, tiszta lelkű szakácslány a Kék Macska nevű kétes hírű lokál konyháján talál menedéket.  A buja mulató kalandor életű tulajdonosa, Somossy Károly mindent az irányítása alatt tart, a konyhától a kéjbarlangon át a lokál exkluzív fogadóteréig. Alkalmazottai marionettbábuként ugrálnak előtte, kivéve Carola Cecíliát, a Kék Macska díváját, akinek szenvedélyes természetével még az Európa-szerte elismert üzletember sem bír. Eliza élete összeforr a Kék Macska lokál buja mindennapjaival. Vajon sikerül megőriznie tisztaságát ebben a fényűző, mégis romlott világban? 

A romantikus kalandregény szövevényes szálai a Monarchia elfeledett botrányait és botrányhőseit vonultatja fel, igazi hamisítatlan Hamupipőke-sztoriba ágyazva.



A könyv visszanyúlik az első világháború előtti időkre, egészen pontosan történetünk 1901-ben kezdődik. Eliza tapasztalatlan, fiatal lányként azonnal a budapesti nagyváros nyüzsgő életében találja magát, amint leszáll a vonatról a Nyugati pályaudvaron. Olvasás előtt ezt a jelenetet olvastam a könyvből az írónő oldalán, és egyből felkeltette az érdeklődésemet. Budapest, a nagyváros varázsa, az akkori világ, mely teljesen levett a lábamról.


Ma már kicsit másként fest a Nyugati pályaudvar
Már a legelső fejezetben egyértelművé vált számomra, hogy különleges történet részese leszek, hiszen az írónő fogalmazási módja nagyon kifinomult. Előszeretettel használ szép kifejezéseket és részletes leírásaival segít magunk elé képzelni a kor Budapestjét. A történet meglepő és fordulatos, a szereplők pedig teljesen beleillenek abba a képbe, amit az akkori fővárosunk mutat. Eliza végig nagyon szimpatikus karakter volt számomra, drukkoltam neki és reméltem, hogy hamar megszokja a nagyvárost. Lassan egy éve, hogy Budapestre költöztem, és a mai napig emlékszem, milyen érzés volt megérkezni a pesti forgatagba, amikor még minden új és idegen, nem ismersz senkit és keresed a helyedet. Annyira szerettem olvasni azokról a helyekről és utcákról, ahol én magam is jártam már. Szinte magam előtt láttam a lovas kocsikat, az utcán kiabáló rikkancsfiút és Poldi bácsit, a maga jótétemény karakterével.


Tipikusan olyan könyv a Kék macska, aminek a világába jó belemerülni. Visz magával a történet és nagyon olvasmányos. Teljesen kikapcsolt olvasás közben. És pontosan ez a történelmi regény célja: visszarepít az időben és kiszakít a valóságból.


Kép forrása: az írónő Facebook oldala
Kiemelném, hogy mennyire jól tette az írónő, hogy minden kisebb szakasz elején olvashatjuk, hogy épp melyik helyszínen vagyunk. Ugyanis ahhoz elég sok a szereplő, hogy összekeverjük őket, viszont a helyszín megadásával megkönnyítette az olvasók dolgát és könnyen össze tudjuk rakni fejben, hogy ki kicsoda, és hogyan kapcsolódnak egymáshoz a szereplők. Őszintén szólva engem legjobb Eliza és Madarassy gróf érdekeltek és legjobban az ő jeleneteik tetszettek, szívesen olvastam volna többet róluk. A bűvészes szál helyett örültem volna több romantikának a könyvben. Viszont a két lány, Gigi és Melanie karakterét nagyon szórakoztatónak találtam, számtalanszor sziporkáztak.

Egy kicsit azt éreztem olvasás közben, hogy van 3-4 eseményszál, mindegyikből kapunk felváltva kis adagokat, azonban egyik sincs kibontva teljesen. Nem egészen tudtam eldönteni, hogy Eliza most főszereplő vagy sem. Alapvetően persze igen, de mégis néha úgy éreztem, hogy háttérbe szorult az ő szála. Ugyanakkor a másik "főszereplő", a Kék Macska lokál abszolút ki lett bontva és bár nem egészen így képzeltem el a helyet a fülszöveg alapján, de tetszett a története. Nem lehet szó nélkül elmenni amellett a tény mellett, hogy a Kék Macska nem egy átlagos vendéglő volt. Utánaolvasva megtudhatjuk, hogy a hely nemcsak nappal üzemelt, hanem este és éjjel varieté műsorokkal szórakoztatta az arra vágyókat, állandó társulattal, az előadásokra természetesen jegyeket kellett vásárolni. Végig úgy olvastam a könyvet, hogy a történetben mindez csak fikció, azonban utólag jöttem rá, hogy korántsem. Működött és a Király utcában a mai napig megvan a helye. Ha titeket is érdekel, milyen hely volt a valóságban, itt mutatok egy cikket. Sőt, a regényben konkurens lokál, a Tarka Macska is létező hely volt! Még egy cikk itt, ha tovább olvasnátok róla.

A lokál mai épülete a Király utcában

A kor, amiben akkor éltek az emberek, teljesen más világ volt. És ez engem mindig lenyűgöz. A társadalmi elvárások, az illem, az öltözékek, minden annyira más volt, mint amilyen világban most élünk. Szerettem visszarepülni az időben és csak élvezni ezt a történetet. Most, hogy már tudom, létező hely volt a Kék macska, kissé átértékelődött bennem a regény. Más megvilágításba került a története, és izgalmasnak tartom az írónő témaválasztását (bár ez az elején is így volt).

Borbás Edinától most olvastam először (és nem utoljára), így nagyon kíváncsian vártam, milyen lesz a stílusa, a karakterei, könyvének hangulata. És azt kell, hogy mondjam, megfogott. Érdekelne egy folytatás, ami teljes mértékben Elizáékról szól, annyira jó az az időszak, az 1900-as évek eleje, amit történetének választott.

A könyvet itt előrendelhetitek
Megjelenik: 2018. november 18.



Képek forrása: Facebook, Google

4 megjegyzés:

  1. Drága Juditom!

    Örülök, hogy még egy előolvasási élményt élhettünk át közösen, nem is tudom, mi lett volna velem nélküled, ha nem oszthattam volna meg veled a könyv kapcsán az érzelmeimet.

    Gyönyörűen összeszedted a könyv pozitívumai és negatívumait is egyaránt!

    Millió puszi!
    Molyikertesód

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Barbikám, örülök, hogy közösen olvastuk és hogy kitárgyaltunk mindent a könyvvel kapcsolatban.
      Köszönöm kedves szavaidat, öröm volt erről a regényről írni. :)
      Pussszka :D

      Törlés
  2. Fantasztikus értékelés! Köszönöm!:)
    Igen, a helyek, eseményekt,sőt még a személyek zöme is megtörtént, éltező alapokon nyugszik. (Poldi bácsi is létezett...)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm a lehetőséget, nagyon tetszett a könyv. :)
      A valós vonatkozásokkal pedig még inkább elevenné tették a történetet. :)

      Törlés